“همت” نمونه‌ موفق جمع‌سپاری در ایران معرفی شد

مطلع شدیم سازمان مدیریت صنعتی کتابی تحت عنوان “جمع سپاری؛ پیشران کسب و کار نوین” منتشر کرده است که به عنوان اولین کتاب مرجع در دانش جمع‌سپاری، حاوی مطالب علمی و نمونه‌های حرفه‌ای پیاده شده در فضای کسب و کار می‌باشد که در ۴فصل و ۱۵۴ صفحه تالیف شده است.

Crowdsourcing-Book-Cover
این کتاب مفهوم نوظهور «جمع‌سپاری» را با نگاهی فلسفی به مفهوم، گونه‌شناسی آن، شیوه‌های اجرا و موردهای موفق جمع‌سپاری در سراسر جهان به خوانندگان معرفی می‌کند. به امید اینکه این کتاب آغازگر حرکتی بزرگ در ابعاد ملی به سمت بهره‌گیری از چارچوب‌های نوین خرد جمعی و به تبع آن، تقویت تولید ملی باشد.
در صفحه97 این کتاب، خیریه همت به عنوان نمونه و مدلی از مدیریت بر اساس سبک جمع سپاری اشاره شده است که متن کامل آن جهت مطالعه دوستان منتشر می شود:
“خیریه همت، در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۹۰، گزارش تکان‌دهنده‌ای را از شرح حال یک خانواده بی‌بضاعت روایت کرده بود. این خبر در همان تاریخ، به نقل از خیریه همت، توسط یکی از پایگاه‌های خبری پرمخاطب کشور نیز منتشر شد. در این گزارش از عموم مردم دعوت شده بود که به منظور رفع مسائل اساسی این خانواده، نسبت به ارائه کمک‌های خود اقدام کنند. از طرف دیگر، در تارنمای[۱] این خیریه (sandoghhemat.ir)، امکانی فراهم بود که از طریق آن، مشارکت کنندگان بتوانند از طریق (۱) تعامل با هم و (۲) ارتباط با عوامل اجرایی خیریه، اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنند. مضاف بر اینکه این تعاملات خود نقش بسزایی در افزایش میزان مشارکت و حصول اطمینان از صحت عملکرد این بنیاد به همراه داشت. در نهایت پس از گذشت شش روز در تاریخ ششم دیماه همان سال -طبق گزارش عملکرد منتشر شده توسط خیریه همت- کمک مالی جمع‌آوری شده به ارزش هجده میلیون تومان از محل مشارکت جمعی، به خانواده مورد نظر اهداء گردید (خیریه همت، ۱۳۹۰). نکته حائز اهمیت در این مورد، قدرت و اثربخشی تعاملات جمعیت در ایجاد هم‌افزایی جمعی، ­می­باشد.
از زوایه دید جمع‌سپاری، این حرکت که بر پایه دو عنصر[۲] «جمعیت» و «فراخوان» شکل گرفته است، یکی از گونه‌های جمع‌سپاری به شمار می‌آید که توسط جِف هاو[۳]، با عنوان کِرادفاندیگ[۴] ­نام­گذاری شده است (Howe, 2008). هم‌چنین (۱) تعاملات فی‌مابین مشارکت-کنندگان (جمعیت) و (۲) تعامل با عوامل اجرایی بنیاد خیریه (کرادفاندر[۵]) نیز در جایگاه خرد جمعی[۶] این جریان، ایفای نقش می‌کند.
این نوع از جمع‌سپاری، به دلیل اهمیت ویژه‌ای که در ادبیات نظام سرمایه‌گذاری و به تَبَع آن، تاثیری که در حوزه تولید و کارآفرینی دارد، در مبحث جداگانه‌ای مورد بحث قرار گرفته است تا از این طریق به بررسی کارکردها و نقش آن در خرده‌نظام اقتصاد[۷] (به خصوص بخش تامین مالی) پرداخته شود.
سرمایه دسته جمعی، در اَشکال غیر ساخت‌یافته آن مانند صندوق‌های مالی مردمی (نظیر صندوق‌های قرض‌الحسنه)، حمایت‌های مالی مشارکتی (مانند کمک‌های مالی در شرایط بحرانی اعم از جنگ، حوداث طبیعی و …)، از گذشته تا کنون وجود داشته است. لکن نوع جدید آن که در حوزه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، سبب حذف واسطه‌گری در نظام تامین‌مالی می‌شود، از حدود سال ۲۰۰۰ میلادی رونق گرفته است. استفاده اولیه از این روش، در حوزه حمایت از تولیدات هنری و فرهنگی بود. سپس با ورود به عرصه کارآفرینی، این نوع از جمع‌سپاری تحت عنوان کرادفاندینگ شهرت یافته است (Howe, 2008).
منبع: کتاب جمع‌سپاری، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ۱۳۹۱، صفحه ۹۷

پانوشت :
[۱]- Website
[2]- جمع‌سپاری بر پایه دو عنصر جمعیت و فراخوان شکل می‌گیرد (Howe, 2008).
[3]- Jeff Howe
[4]- Crowdfunding
[5]- کرادفاندر (Crowdfunder)، معادل واژه جمع‌سپار -اما در فرآیند تامین مالی جمعی- نقش متقاضی مالی را عهده‌دار است.
[۶]- Wisdom of crowd
[7]- در فصل دوم اشاره شد که «دامنه اثر جمع‌سپاری، صرفا به فضای کسب و کار محدود نمی‌شود» (Howe, 2008)، بلکه تمامی حوزه‌های یک نظام اجتماعی شامل «خرده‌نظام‌های جامعه، فرهنگ، اقتصاد و سیاست» (Parsons, 1991)، را تحت پوشش قرار می‌دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *