پشت کامپیوتر کار خیر انجام دهید!

این گزارشی خواندنی از خیریه همت است که در مجله خبری خبرگزاری مهر منتشر شده است. خواندن آن خالی از لطف نیست.

«اواسط شهریور ماه سال قبل بود که یکی از دوستان پیامکی برای من فرستاد با این مضمون که برای تهیه یخچال جهیزیه خانواده ای نیازمند و آبرودار مقداری پول (۳۷۰هزار تومان) نیاز داریم. اتفاقا خودم خیلی اوضاعم ردیف نبود برای همین تصمیم گرفتم همین پیامک را برای گروهی از دوستان بفرستم. نکته جالب اینجا بود که با نیت خیر و مشارکت متناسب تعدادی از دوستان و با تقبل بخشی از مبلغ مورد نیاز، هزینه خرید آن یخچال تامین شد.» این ها را مهدی قمصریان می گوید. کسی که خیریه دیجیتالی همت را راه اندازی کرده و حالا نزدیک به یک سال است که کمک های خیرین را در دنیای صفر و یک کامپیوتر ثبت می کند.

مجله مهر: خیریه مجازی همت، شاید اولین خیریه ای باشد که دفتر کار ندارد. همه هویتش در یک نشانی اینترنتی خلاصه می شود که بین دوستانی که همدیگر را می شناسند، رد و بدل می شود و اعضایش را چهره به چهره پیدا می کند؛ جوان های نسل رسانه و اینترنت که شاید هیچ کدام ثروتمند و سرمایه دار نباشند، اما به جای آن انگیزه های زیادی برای دست گرفتن دارند.

مهدی قمصریان، بنیان گذار این خیریه، ماجرای راه اندازی صندوق همت را اینطور می گوید: «شاید ما مثل خیلی از افراد متمکن و ثروتمند توانایی مالی زیادی برای انجام کارهای خیر نداشته باشیم اما وقتی کنار هم قرار می گیریم حتی با رقم های کوچک هم قادریم بعضی گره ها را باز کنیم.» این مهم ترین بهانه ای بود تا چند نفر دور هم جمع شوند و یک خیریه مجازی را راه بیندازند. خیریه ای که تنها راه شناسایی اش، آدرسی است که در چت روم ها و وبلاگ ها دست به دست می شود و اعضای کمک کننده اش، با یک کلیک، گوشه ای از کار را می گیرند.

قمصریان می گوید که چون بیشتر اعضای هسته اولیه خیریه از جوانان فعال رسانه ای کشور بودند و بستر فضای مجازی برای این قشر در دسترس بود، خیریه را به صورت مجازی راه اندازی کردند. «البته دلایل دیگری هم داشت. موضوع دوم تجربه سرعت اطلاع رسانی و اقدام بود که فضای مجازی می توانست کمک زیادی به آن داشته باشد. مساله سوم صرفه جویی در هزینه ها بود چرا که ما تنها اقدام به راه اندازی یک وبلاگ ساده و خرید یک سامانه ارسال و دریافت پیام کوتاه کردیم چون خیریه در ابتدای مسیر بود و قادر به تامین هزینه های گزاف و هنگفت تامین دفتر یا موارد مشابه نبود.»

خیریه همت دو اولویت اصلی در کارش دارد؛ ‌تهیه جهیزیه برای خانواده های نیازمند و اعطای کمک های بلاعوض برای مصارف دارویی و درمانی. اما تلاش های این خیریه به همین جا ختم نمی شود و اگر کار خیر دیگری هم پیش بیاید که اولویت آن ثابت شود، برای انجام آن اقدام می شود. این روزها هم که به ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم، برای خانواده های نیازمند سبد غذایی تهیه می کنند.

قمصریان درباره روش های شناسایی افراد نیازمند می گوید: «سیستم ما بر اساس روابط شخصی و دوستانه تعریف شده بین شبکه جوانان عضو خیریه است. دوستان مواردی را که نیازمندی آنها برایشان ثابت و مسجل شده با ارائه مستندات و شرخ مختصری از وضعیت مورد، برای ما ارسال می کنند و بعد از تحقیق و تایید به مورد آنها رسیدگی می شود.»

خیریه همت این روزها مراحل پایانی ثبت قانونی اش را می گذراند و تا آن زمان، دایره کمک هایش در تهران و شهرهای اطراف تهران تعریف شده است؛ کمک هایی که شرح جزئیاتشان هر دو سه روز یک بار در سایت www.hemmat110.com  می آید و با رقم های ده، بیست هزار تومانی اعضای مجازی آن، انجام می شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *